Monday, November 1, 2010

Happy Halloween and now we are already in November...

Since most people that visit my blog are Belgian or Dutch I have decided to continue my blog in Dutch only for now. If anybody has any questions regarding this, please feel free to CONTACT ME!
All images are Copyright by Ann Badjura unless otherwise stated, please contact me first if you wish to use any of my photos or if you wish to purchase any of my photos! Thanks in advance!



Sinds de meeste mensen die mijn blog bezoeken Belgisch of Nederlands zijn heb ik besloten om enkel in het Nederlands verder te gaan met dit blog. Als iemand hier vragen over heeft, dan mag je me altijd CONTACTEREN! Ik ben dit blog vooral begonnen zodat mijn familie en vrienden in Belgie (van waar ik afkomstig ben) mijn leventje in Vancouver, Canada een beetje kunnen volgen. Deze blog is ook open voor iedereen die geinteresseerd is natuurlijk. Ik ben naar Canada verhuisd in april 2000 om bij mijn Canadese vriend te gaan wonen waar ik ondertussen ook mee getrouwd ben. Als er enige vragen of commentaar is, laat dan een berichtje na in mijn GASTENBOEK of E-MAIL ME!
Alle foto's zijn Copyright by Ann Badjura tenzij anders vermeld, aub contacteer mij eerst voordat je mijn foto's wil gebruiken of als je geinteresseerd bent om foto's te kopen! Alvast bedankt!



~AUB klik op de foto's om een grotere versie ervan te zien!


Happy Halloween!


Een zicht vanop Burnaby Mountain



Eerst en vooral nog een Happy Halloween aan iedereen. In Belgie wordt dat zozeer niet gevierd, maar ik hoor dat dat nu meer en meer aan het opkomen is. Maar het is toch meer een traditie die vooral in Noord Amerika plaats vindt omdat dit hier al eeuwen (bij wijze van spreken) gevierd wordt. Halloween is een feestdag die vooral in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada gevierd wordt. Dit gebeurt op 31 oktober en het houdt in dat kinderen zich dan verkleden in eender wat en 's avonds als het donker is gaan ze op pad om aan te bellen bij de mensen voor "trick or treat". Dit wil zeggen een "plagerijtje of iets lekkers). Natuurlijk geeft men de kinderen snoepjes (of iets anders lekkers) in hun zak die op de avond meestal vol lekkernijen zit. Dikwijls doen de ouders mee met hun kinderen en verkleden zich ook om met de kinderen mee te gaan als ze nog heel klein zijn.

Vele huizen hebben pompoenen met theelichtjes erin aan de deur staan, maar velen gaan een stuk verder en versieren hun hele tuin en rondom het huis. Sommige tuinen zien er net uit als een kerkhof of dergelijke. De hele avond is er overal vuurwerk te zien en hoor je veel geknetter en dergelijke. Het is een hele leuke bedoening en ook vele jongeren en volwassenen genieten van verschillende Halloweenfeestjes die gehouden worden. Het is ook toegestaan om verkleed te gaan werken op Halloween, het is wel een beetje afhankelijk van wat soort werk dat je doet natuurlijk. Men houdt op het werk dikwijls een wedstrijd onder de collega's voor wie het beste verkleed is. Wij hebben dit jaar niet veel gedaan met Halloween, we zijn wel gaan wandelen met Ava om naar al de versierde huizen en tuinen te gaan kijken. Ava zelf had haar "Piglet" pak aan. Dit is eigenlijk een winterpakje, maar het was fris en winderig dus kon ze dat nu ook wel verdragen en het leek ons ideaal omdat het Halloween was. We hebben ook genoten van het vuurwerk dat sommigen afschoten, dit konden we zien vanuit onze woonkamer.


Wat recente foto's van Ava en Halloween






















Het weer heeft een beetje vanalles gedaan de laatste paar weken. Wat dagen met zon en blauwe lucht, regenachtige dagen, koelere dagen en ik zag een paar dagen geleden dat de toppen van de bergen al een laagje sneeuw hebben gehad, maar of dat blijvend is is nog een vraag...het is nog wat vroeg voor sneeuw, zelfs in de bergen. Ik ben op de zonnigere dagen met Ava gaan wandelen, een keertje in Burnaby Mountain Park en nog een keertje bij Burnaby Lake. Bij Burnaby Lake heb ik met Ava op een bank gezeten waar we naar de eendjes konden kijken, ze leek erg geinteresseerd in die bewegende beestjes op het water. We hebben daar ook een coyote (of prairiewolf) gezien, die liep rond bij de parking van Burnaby Lake. Hij zag er maar magertjes uit en jong...misschien was hij wel op zoek naar voeding. Hij bleek kalm en zat te zonnen in het gras, normaal zijn deze dieren vrij shuw als ze mensen zien. Deze bleef rustig liggen zolang je wat op afstand bleef, hij liep wel terug het bos in als je te dichtbij kwam en kwam weer terug als je weer wat verder af was. Ik had al dikwijls gehoord dat er coyotes leven in dit deel van Canada, maar had er zelf nog nooit gezien...dus ik vond het wel interessant om te zien, maar ik hield mijn afstand wel. Je weet nooit hoe zo'n dier kan reageren, het is tenslotte een wild dier.

Verder is er niet veel nieuws, Ava is voor haar 2de set inentingen geweest en dat is goed verlopen. Ze weende wel net nadat de naald geprikt werd, maar daarna was het geen probleem. Ze was de hele dag goedgezind en heeft geen last gehad van haar spuitjes! Ava is een schat van een baby en ze groeit zo snel. Je kan nu goed zien dat ze snel dingen leert en vanalles kan doen. Ze lacht veel en daar genieten wij enorm van.


Foto's van onze wandeling in Burnaby Mountain Park en Burnaby Lake Regional Park
























We hadden een tijdje terug gedroogde bosbessen gekocht, vergelijkbaar met rozijnen maar de smaak was toch vrij sterk om ze zo te eten. Ik ben op internet dan eens opzoek gegaan wat ik met die bosbessen kon doen. Ik heb een goed recept gevonden voor lekker bosbessen muffins. Een muffin is een klein cakeje in een papieren vorm. Muffins komen oorspronkelijk uit Noord-Amerika, men eet deze hier al eens als ontbijt, maar kan ook gewoon als een tussendoortje of snack gegeten worden met een kopje koffie of thee. Ik heb dat muffin recept eens geprobeerd en al zeg ik het zelf, de muffins waren heerlijk. Ik heb de dag erna nog een deel muffins gemaakt en deze heb ik dan in de diepvries gestoken, want deze kan je gemakkelijk vriezen.

Voor diegene die geinteresseerd zijn zet ik hier beneden het recept neer voor de muffins die ik gemaakt heb. Het recept is voor ongeveer 12 muffins:

*Ingredienten voor de muffins:
• 280 g bloem
• 225 g suiker
• 5 g zout ( ongeveer 1 theelepel)
• 15 g bakpoeder
• 150 ml plantaardige olie
• 2 eieren
• 120 ml melk
• 220 g bosbessen

*Ingredienten voor de kruimelige topping van de muffins:
• 150 g suiker
• 60 g bloem
• 85 g boter in kleine blokjes
• 15 g gemalen kaneel (ongeveer 2 ½) theelepel

*Bereidingswijze:
1. Verwarm de oven voor op 200 graden, boter de muffinvorm in of gebruik papieren cakevormpjes.
2. Voeg de bloem, suiker, bakpoeder en het zout samen. In een andere kom voeg de olie, eiren en melk samen (zonder op te kloppen). Mix dit met het mengsel van bloem, suiker, bakpoeder en zout. Meng het deeg niet te lang er mag nog wat bloem zichtbaar zijn hier en daar anders zijn te muffins soms te droog als ze gebakken zijn. Meng de bosbessen er lichtjes onder. Vul de muffinvorm tot aan de top om daarna het mengsel van de kruimelige topping erover te besprinkelen.
3. Om de kruimelige topping te maken: voeg de suiker, bloem, boter blokjes en kaneel samen en mix dit met een vork. Besprinkel daarna elke muffin met een deel van deze mix. Mix together 1/2 cup sugar, 1/3 cup flour, 1/4 cup butter, and 1 1/2 teaspoons cinnamon. Mix with fork, and sprinkle over muffins before baking.
4. Bak in de oven voor ongeveer 25 minuten of tot ze gaar zijn...en dan maar smullen!


Foto's van de muffins en nog wat foto's van Ava















Nog even geduld voor mijn volgende post!

No comments: