Thursday, April 4, 2019

Januari 2019: Trip naar Europa...laatste deel!

~Je kan op de foto's klikken om een grotere versie te zien!

De Eiffel Toren in Parijs bij het vallen van de avond

Ik wil graag telkens iedereen bedanken die hier regelmatig eens komt kijken en/of een leuk berichtje nalaat...dat stel ik erg op prijs en is fijn om te lezen natuurlijk! Ik hoop dat jullie nog steeds meelezen en een beetje genieten van de verhalen en foto's.

Dag 10 – vrijdag, 11 januari 2019: Shoppen – familie bezoek: Vandaag deden we het rustig aan en gingen we wat winkelen en ’s avonds waren we uitgenodigd bij mijn tante Annie en Nonkel Roger. Marijke en Veerle (mijn 2 nichten) zouden dan ook daar zijn. We gingen ’s morgens naar de Shopping in Genk waar mama haar koffie wou gaan kopen. Julie en ik wilden nog langs bij de Action om nog een paar dingen te kopen. We gingen lunchen bij Pepe’s en Chef Pepe is een bekende Vlaming naar het schijnt want hij had (of heeft nog steeds) zijn eigen kook programma op TV. Terwijl wij lekker aan het lunchen waren kwam Pepe zelf langs om een hand te geven aan iedereen en om te zien of het eten lekker was! Hij vond het wel plezant dat er Canadezen in zijn restaurant op bezoek waren en dat die Canadezen zijn eten ook lekker vonden, haha. Nadat we hier lekker gesmuld hadden gingen we terug richting As. We stopten daar nog even bij onze favoriete winkel "Proxy Delhaize" om nog een paar dingen op te halen. We kochten daar wat broodjes en beleg voor bij de sandwiches en nog wat andere dingen.

Julie en ik gingen in de namiddag nog naar de Aldi om daar wat rond te kijken en we kochten er een fles perzik cider voor 1.49 euro...dat is nog geen $2 Canadese Dollar, wow zo goedkoop! Alcohol is nogal duur in Canada en kan je zo niet in de supermarkt kopen, je moet daar voor naar een "liquor store", speciale winkel waar ze enkel alcohol verkopen zoals bier, wijn, speciale drankjes en zwaardere alcohol zoals whiskey. We vonden bij de Aldi nog het 1 en ander lekkers om meer naar Canada te nemen. We gingen rond 18u naar mijn tante Annie en Nonkel Roger. Veerle was al daar met haar dochter en Marijke kwam even later ook aan met haar man en jongste dochter. We hadden een glaasje prosecco en wat versnapering om mee te beginnen en daarna hadden we heerlijke pizza. Het was een hele gezellige avond, we kletsen nog bij over van alles en nog wat. Veerle en Marijke hadden ook gezellige gesprekken met Julie in het Engels, dus dat was heel fijn en het was weer een geslaagd avondje. We gingen rond 22u naar huis en voordat ik ging slapen had ik nog even met Ava en Michael via messenger een video chat gedaan. Het was weer fijn om hen te zien en iets minder dan een week zou ik weer thuis zijn bij hun! We gingen daarna slapen.

Dag 11 – zaterdag, 12 januari: Verjaardags lunch Mama: We deden het ’s morgens rustig aan en na ons ontbijt hebben via internet tickets gekocht voor de Eiffel Toren morgen, want morgen vertrekken we naar Parijs voor 2 dagen. De bovenste verdieping is gesloten voor renovaties, dus het worden tickets tot de 2de verdieping. Vandaag was het mama haar verjaardagslunch bij “D’Oelend” in As. We gingen op tijd omdat mama daar toch de eerste zou moeten zijn, he. Het regende hard, dus ideaal om binnen te zitten en lekker te lunchen. Mama al de tantes en nonkels aan mijn papa zijn kant uitgenodigd en natuurlijk ook mijn broer en zijn gezin. Het was zo fijn om iedereen weer terug te zien, vooral mijn broer...dat was toch alweer bijna 3 jaar geleden. Met hun gaat alles prima en ze hebben er een kleindochtertje bij sinds november 2018. Wat een schatje is het toch en zo braaf, hun kleinzoontje was er ook bij. Het eten was heel lekker met een voorgerecht, hoofdmaaltijd en nagerecht. Als voorgerecht was er de keuzen tussen een garnaal kroket, kaaskroket of soep...ik nam de kaaskroket. Als hoofdgerecht was er de keuze tussen goulash, stoofvlees, zalm of gemixte vis...ik nam stoofvlees. En als nagerecht was er de keuze tussen ijscreme of chocomousse...ik nam chocomousse. We hebben hier van genoten en allemaal lekker gegeten. Na het etentje gingen we weer naar huis, mijn broer en schoonzus kwamen nog mee naar mama alsook hun zoon Gert en dochter Jessie met haar man en kindjes. We hadden hier nog een paar gezellige uurtjes voordat Julie en ik er weer op uit gingen om mijn vriendin Nadja te ontmoeten om 19u in een restaurant “Zoete” genoemd in Opglabbeek (Oudsbergen genoemd tegenwoordig). We hadden een gezellig avond met haar en Julie kon heel goed met haar overweg, dat is natuurlijk ook atijd fijn he! Als we thuis waren hebben we ingepakt voor morgen vroeg zodat we niet teveel meer te doen hebben voor we met de trein naar Parijs gaan.

Winkelen bij de Proxy en in de Aldi

Lunch bij Pepe's in Genk

Mama haar lunch feestje voor haar 80ste verjaardag

Dag 12 – zondag, 13 januari: Trip naar Parijs met mama: We waren op tijd op gestaan om te ontbijten en nog wat laatste spullen in te pakken. We waren rond 9u45 in Genk waar ik de auto parkeerde en overnacht kon laten staan op de parking voor 5 euro! We namen de trein om 10u en dit in eerste klas voor de trip van Genk naar Brussel en ook op de Thalys hadden we eerste klas op de heenweg. We zouden om 12u ’s middags te Thalys nemen in Brussel richting Parijs. We kwamen rond 11u30 aan in Brussel en hadden daar wat tijd om naar de volgende trein te gaan. We waren niet zeker of wij ook ticketten hadden om terug naar huis te komen voor de trip van Brussel naar Genk, dus dat hebben we daar nog even nagevraagd voordat we de Thalys opstapten. We kregen in de eerste klas op de Thalys al vlug een drankje aangeboden en een beetje later kwamen ze rond met een lekkere lunch. Dat was niet slecht en voor dat we in Parijs zouden aankomen na een uur en 15 minuten hadden we nog een paar keer een drankje gekregen en snacks. Eens in Parijs Gare Du Nord aangekomen namen we daar een taxi die ons naar ons hotel bracht. We vroegen aan die man of er enige problemen waren met de Gele hesjes, maar hij zei dat er niets aan de hand was en dat we daar niets van zouden merken. Ze protesteren alleen nog op zaterdag en dat is op dit moment ook heel wat geminderd. We waren blij om dat te horen.

Een 15-20 minuten later stonden we in het hotel. We werden hartelijk welkom geheten door de man achter de bali. We vertelden hem dat wij van Canada waren en mijn mama van Belgie en dat we hier 1 nacht geboekt hadden voor mijn mama haar 80ste verjaardag. De man grabbelde naar zijn bril en zette deze op en keek mijn mama aan en zei “Maman, Maman, beautiful Maman, she is not 80, I think she is only 60!!”...en hij zei dat serieus met zijn heerlijke Franse accent. Wat hebben wij gelachen en mama stond helemaal te blozen, hahaha. Die man had precies wel een oogje op mijn mama! We moesten even wachten want onze kamer was nog niet klaar, geen probleem want we konden daar gezellig in de mooie lounge zitten. Een 15 minuten later konden we naar de kamer en het was een mooie propere kamer met 4 enkele bedden. Rond 15u30 hadden we een Uber taxi besteld om ons naar de Eiffel Toren te brengen, want onze tickets waren voor 16u. De man achter de bali moest mijn mama weer even vleien met zijn “Maman, beautiful Maman, see you later”. Nu waren we een beetje later aan de inkom bij de Eiffel Toren want het was toch nog een stukje wandelen en even uitpluizen waar we juist naartoe moesten omdat we al tickets hadden, maar niemand gaf er om dat we later dan 16u daar waren. We konden met de eerste lift mee naar boven. Wow, wat een zicht hadden we hier over Parijs...zo een druk bebouwde stad, maar prachtig om te zien. De zon kwam er ook nog even door, dus dat was een bonus. Na een tijdje begon het echt hard te waaien en besloten we om terug naar beneden te gaan.

We wilden de Eiffel Toren ook nog even zien tijdens het daglicht om wat foto’s te nemen. We pikten ook nog een beetje zonsondergang mee en dat gaf wat mooie kleurtjes in de lucht. We namen hier een deel foto’s van de Eiffel Toren als het stilltjes donker begon te worden. Wat mooi om te zien, dat mag je toch eigenlijk niet missen als je in Parijs bent! Eens het donker was begonnen we toch honger te krijgen en was het bijna 19u. Dichtbij de Eiffel Toren namen we een taxi die ons terug richting ons hotel bracht, maar we wilden toch ook nog wat gaan eten. Er was een restaurant “hippopotamus” genoemd op de hoek van de straat van ons hotel, dus we vroegen aan de taxi chauffeur om ons daar af te zetten. We konden na het eten dan te voet naar ons hotel gaan. Het restaurant zag er goed uit en had deed ons wat denken aan een Amerikaans steakhouse met nog andere mogelijkheden. Mama had niet al teveel honger en zij bestelde French onion soup met een broodje. Ik nam ook een lekkere French onion soup met uienringen en Julie bestelde een steak tartare. Hierna liepen we nog de straat af waar ons hotel was om de Arc de Triomph te zien in het donker. Op de terugweg naar ons hotel stopten we bij een uniek cafeetje waar we nog een koffietje dronken met 4 verschillende gebakjes/desserts. En wat waren die toch lekker! We hebben er van genoten. Daarna waren we toch goed moe en gingen we terug richting ons hotel want het was nu toch al redelijk laat en tijd om te gaan slapen.

In 1ste klasse op de Thalys naar Parijs

Ons hotel in Parijs "Elysees Ceramic"

Zichten vanop de 2de verdieping van de Eiffel Toren in Parijs

De Eiffel Toren in Parijs bij het vallen van de avond

Avondmaal bij Hippopotamus in Parijs

De Arc de Triomph in Parijs

Laatste lekkernij van de dag

Dag 13 – maandag, 14 januari 2019: Dagje Parijs: De volgende dag stonden we op tijd op en hadden we ontbijt in ons hotel. We moesten daar pas de kamer uit rond 11u. Eerst hadden we ons ontbijt wat redelijk goed was met keuze aan broodjes, croissants met beleg en dergelijke. Na ons ontbijt pakten we alles weer in en lieten we onze bagage in de lounge van het hotel. Je kon je bagage daar gratis achterlaten totdat we weer terug naar het station gingen om de Thalys te nemen naar Brussel. Onze trein vertrok om 17u30, dus we hadden nog wel tijd om even te genieten van de omgeving. We wandelden de straat af en liepen zo naar de Champs Elysees met zijn vele winkels. We liepen daar winkel in en winkel uit, hier en daar kochten we wat dingen. Ik had lotion gekocht, oorbellen, souveniers en nog wat andere dingen om mee naar Canada te nemen. Het was hier mooi wandelen met een heel breed voetpad. We stopten bij een cafe voor een koffietje en dan later aten we ook nog een lekker lunch niet ver van ons hotel af. We gingen daarna terug naar ons hotel waar we onze bagage gingen halen. We bestelden een Uber Taxi om ons een half uurtje later te komen halen om naar het station te gaan. We waren ruim op tijd in Paris Gare Du Nord, we kochten daar nog wat croissants bij een bakkerij voor op de train en dronken daar nog wat voordat het tijd was voor onze Thalys trein, deze keer in 2de klasse, dus geen eten en drinken...maar dat maakt niet uit natuurlijk. We waren rond 19u in Brussel waar we de trein een half uurtje later richting Genk namen. We waren rond 21u weer terug in Genk, de auto stond op ons te wachten en we waren toch blij om weer terug te zijn na een leuk weekend Parijs. We hebben de croissants niet eens gegeten en lieten ze liggen voor morgen vroeg voor ontbijt. We kunnen ze dan opwarmen in de oven. Maar eerst lekker slapen bij mama en morgen zou het onze laatste dag zijn in Belgie.

Dag 14 – dinsdag, 15 januari 2019: Laatste dag Belgie: Na een heerlijke nachtrust stond ik op en begon ik al met wat inpakken. Mama was al op en klaar en eens ik klaar was had ik die Franse croissants in de oven gezet. We waren nu alle 3 klaar voor ontbijt en wat hebben die croissants toch gesmaakt! De lekkerste die ik ooit gegeten heb, denk ik. Echte Franse croissants...zo lekker zijn ze in Belgie of Canada toch niet! Tante Annie en Nonkel Roger gingen vanavond nog langs komen om afscheid te nemen. Maar eerst gingen Julie en ik nog wat inkopes doen voor dingen om mee naar Canada te nemen. We kochten nog heerlijke Leonidas pralines, we liepen daar ook nog even de Aldi binnen om nog een paar dingen te kopen. We gingen daarna verder naar de Decathlon in Maasmechelen om nog wat ondergoed voor Michael te kopen en zo zagen wij dat daar in de buurt nog een soort shopping centrum was. Daar wilden we ook eens gaan kijken, we aten daar eerst een kleine lunch voordat we verder gingen met shoppen. We liepen daar Tante Annie en Nonkel Roger nog tegen het lijf, wat een toeval. We bleven niet lang hangen want we zouden hen vanavond toch zien. We liepen daar nog een winkel binnen waar ze infinity sjaals hadden voor 1 euro het stuk ($1.50 Canadese Dollar)!! Dat vond Julie een geweldig cadeau om aan haar collega’s/vriendinnen te geven, dus ze kocht er een deel. Ik kocht er zelf ook eentje wat wat dikker was en 3 euro kostte ($5 Canadese Dollar), dat is toch geen geld! We gingen daarna nog de C&A binnen waar we nog wat leuke kleding vonden. Ik vond er nog een mooie pyjama voor Michael, een jogging broek voor hem en nog een broek voor Ava. Daarna gingen we weer naar huis en ’s avonds gingen we met mama bij de kebab zaak wat eten in As. ’s Avonds kwamen Tante Annie en Nonkel Roger langs, wat was het weer gezellig en nu dronken we ook die Perzik cider die heel lekker was voor zo een spot prijs! We namen afscheid en gingen op tijd slapen want morgen had ik weer een 2 uur lange rit te gaan naar Amsterdam.

De Arc de Triomph in Parijs

Bezoekje aan de winkelstraat de "Champs Elysees" in Parijs

Laatste dag in Belgie met een lekkere kebab

Dag 15 – woensdag, 16 januari 2019: Van Belgie naar Amsterdam: We stonden op tijd op en aten ontbijt en rond 10u waren we klaar om te vertrekken. Het was toch weer even moeilijk om afscheid te nemen van mama, maar wat hebben we toch weer een heerlijke tijd gehad samen! Ik denk dat ze er ook wel van genoten heeft...ik zal haar toch weer enorm missen!!! Julie en ik waren net na de middag in Amsterdam bij ons hotel. We parkeerden de auto daar en gingen inchecken, onze kamer was al klaar en we mochten er al direct in. Na even wat op te frissen namen we een ticket voor de tram en gingen we nog een laatste keer Amsterdam stad in. We gingen eerst nog een kanaal tour doen, want via Booking.com waar ik alle hotels had geboekt kreeg ik korting op zo een tour. Deze tour was een uur lang met een boot op de kanalen door Amsterdam met uitleg van wat je onderweg allemaal te zien kreeg via een hoofdtelefoon in eender welke taal je maar wil. Heel interessant om naar te luisteren en om dit allemaal te zien. Tijdens de kanaal tour begon het te regenen, maar acht niets aan te doen. Na de kanaal tour hadden we besloten om naar het Amsterdam Sex Museum wat gaat over de geschiedenis van de pornografie en erotiek. Het museum toont een collectie van historische erotische objecten, sculpturen, schilderijen, prenten en foto's. We vonden het best interessant en liepen hier ook bijna een uur rond.

Nu begonnen we toch honger te krijgen want we hadden nog geen lunch gegeten. We gingen binnen bij Het Karbeel om wat te eten, het smaakte goed. Daarna gingen we weer verder en nu begon het ook donker te worden. Ik nam hier en daar ook nog wat foto’s, het was weer gestopt met regenen. We liepen weer door het Red Light District heen en gingen daar een cafe binnen om daar onze laatste Wieckse Rose te drinken. We gingen zo stilletjes door de straten heen om zo dichter bij een tram station te zijn voor als we terug naar ons hotel wilden gaan. We liepen nog een aantal winkels binnen voor nog wat laatste souveniers en lekkernijen. Na al dat rondlopen en winkelen hadden we toch weer wat honger gekregen en aten we nog een kleine maaltijd in een restaurant. Dat was heel lekker, maar daarna begonnen we eigenlijk toch wel moe te worden en liepen we stilletjes aan terug naar de tram stop om weer naar ons hotel te gaan, het was ondertussen toch alweer 22u. Eens in ons hotel deed ik nog een video message met Michael en Ava! Ik zou hun morgen weer zien en daar keek ik toch heel erg naar uit!!! Daarna nog wat dingen inpakken zodat morgen nog alleen de laatste dingen moesten ingepakt worden. Julie en ik babbelden nog een tijdje over onze vakantie en daarna was het toch tijd om te gaan slapen, want morgen hadden we weer een lange vlucht voor de boeg.

Dag 16 – Donderdag, 17 januari 2019: Terugreis van Amsterdam naar Vancouver: We stonden op tijd op want we moesten om 10u op de luchthaven zijn, onze vlucht vertrekt om 13u. We moesten ook nog benzine in de auto doen en dan de auto gaan afgeven bij het verhuurbedrijf. Dus ik wou toch tegen 9u in ons hotel willen vertrekken. Het verkeer zat een beetje tegen, maar we waren toch op tijd op de luchthaven. Het afhandelen van de wagen was zonder probleem, alles was goed gekeurd. Na dat we onze boarding pass hadden en de koffers ingechecked waren gingen we rustig wat winkels langs waar nog een paar dingen kochten. We aten daar ook nog een kleinigheid voordat we richting de gate gingen. Al vlug begonnen ze met boarding en we zouden op tijd gaan vertrekken totdat de piloot afriep dat er wat mis was met de bagage deur en ze konden deze niet sluiten. Er moest een team komen van techniekers om dat op te lossen en de piloot zei dat het minstens een uur tot anderhalf uur kon duren. Verdorie toch, maarja niets aan te doen. Liever eventjes langer aan de grond om zulke dingen op te lossen en daarna veilig in de lucht.

We zaten veilig op het vliegtuig en konden al films kijken en dergelijke. Een 45 minuten later riep de piloot af dat het gemaakt was en dat we konden vertrekken. We waren nu een uurtje later in de lucht dan voorzien, maar gelukkig hadden we de wind mee en zouden we maar een half uurtje later in Vancouver aankomen. We keken wat films, kregen vanalles te eten onderweg en om 13u30 waren we geland in Vancouver! Heerlijk om weer thuis te zijn! Het ging ook vlot bij de douane op de luchthaven en de koffers kwamen ook redelijk snel! Ik was al met Michael aan het sms’en dat we geland waren en nu op de koffers aan het wachten waren. Julie haar vriend stond ook al buiten te wachten zei ze met de auto. Dus wij namen daar afscheid van elkaar en zouden elkaar binnekort wel weer zien. Ava en Michael waren onderweg richting de luchthaven en als Julie en ik naar buiten liepen kwamen ze net allemaal aan, zowel Michael en Ava als Julie haar vriend. Perfecte timing en wat was het toch weer een heerlijk weerzien met Michael en Ava. Ik heb achter in de auto gezeten bij Ava en we knuffelden de hele weg naar huis!! En zo is er een einde gekomen aan mijn reisje naar Europa met mijn vriendin!

Boot tocht op de kanalen in Amsterdam, Nederland

En we zijn weer op weg naar Vancouver, Canada

Boven de prachtige Canadese Rockies

Zo dat was het dan voor mijn Europa tripje, ik kom er vlug weer aan met mijn Canadese avonturen en bijhorende foto's...nog even geduld! :)

Foto's zijn Copyright by Ann Badjura tenzij anders aangegeven!
Je kan me contacteren via email als je mijn foto's wil gebruiken.  DANK BIJ VOORBAAT!