Friday, March 22, 2019

Januari 2019: Trip naar Europa...Deel 2



Januari 2019: Trip naar Europa...deel 2!
 
~Je kan op de foto's klikken om een grotere versie te zien!
 

Het mooie Amsterdam 's nachts, Nederland

Ik wil graag telkens iedereen bedanken die hier regelmatig eens komt kijken en/of een leuk berichtje nalaat...dat stel ik erg op prijs en is fijn om te lezen natuurlijk! Ik hoop dat jullie nog steeds meelezen en een beetje genieten van de verhalen en foto's. 


Dag 6 – Maandag, 7 januari: Shopping: We hadden niet veel op het programma staan vandaag en het was ook wat regenachtig, dus we deden het rustig aan. Onze dag begon met een heerlijk Belgisch ontbijt bestaande uit "sandwiches" met beleg, vooral die lekkere "slaatjes" voor op broodjes zijn heerlijk. We hadden de kip curry gekocht en de kipsalade Hawaii, zulke salades vind je in Canada toch wel niet voor op de boterham of om op broodjes te smeren. Ik denk wel dat je het zelf kan maken, maar van de winkel is het soms toch wel lekker en vooral handig. Na het ontbijt gingen we samen met mama naar de Shopping 1 in Genk want ze wou daar nog het 1 en ander bij de Carrefour. Ik kwam daar nog een deel oud leerkrachten tegen vanop de verpleegkunde school waar ik nog even een babbeltje mee sloeg. Mevrouw Crab (1 van die leerkrachten) is in 2002 met haar gezin in Vancouver geweest van waaruit ze een rondreis deden naar de Canadese Rockies en terug. We hebben toen met hun een paar keer afgesproken, ik had hun toen een dagje rondgeleid door Stanley Park en we zijn als ze terug waren van de rondreis nog ergens wat gaan eten. Zo fijn om haar nog eens tegen te komen. We kochten hier en daar een paar dingen alsook een klein doosje Leonidas pralines, deze zijn de beste en daar moest ik Julie toch van laten proeven, he. Na het shoppen gingen we weer naar huis en mama maakte lekkere spaghetti voor ons. Mama wou wat rusten dus Julie en ik bolden het af en gingen naar Maasmechelen Village wat een outlet is van merk winkels. Niet veel soeps te vinden hier, maar ik moet toch altijd even binnen bij de Kipling winkel want hun tasjes vind ik toch wel enorm tof. De tasjes zijn hier altijd afgeprijsd, maar nu was het ook nog eens solden dus was er nog eens 40% korting op de outlet prijs. Ik kocht een mooie handtas en portemonee voor mij en een lunch zakje voor Ava. Dat was echt een goede deal!  Na hier nog wat rond te slenteren gingen we naar de Decathlon, een grote sport winkel. Ik ging hier opzoek naar ondergoed voor Michael maar vond er niet al te veel. Toen kwamen we bij de wandel schoenen terecht en Julie vond daar een paar wat haar aanstonden en goed zaten aan de voeten...en dat voor maar 15 euro. Ik zag daar winter schoenen die waterdicht waren alsook beschermen tegen de kou! Ideaal voor in Vancouver als we eens een koude winter krijgen, maar ook goed voor in de regen als ik toch graag wil gaan wandelen of zelfs om Ava naar school te doen. Het kan soms zo regenen dat mijn voeten nat zijn tegen dat ik thuis ben, dus die gaan goed van pas komen en voor 30 euro kunt ge niet sukkelen, he! Dat was een succesvolle winkel trip.  We stopten in As nog bij Aksu Kebab zaak om daar een lekkere kebab te eten, en lekker was ie! Eens thuis had Julie haar cadeautje aan mijn mama gegeven, een mooi juwelen doosje met verschillende clip oorbellen! Ze was daar zo blij mee, nu kan ze elke dag een ander paar aan doen, haha! We gingen op tijd slapen want morgen zouden we om 8u30 mijn tante Annie en Nonkel Roger uithalen om naar Brugge te gaan voor mama haar verjaardag. 

Dag 7 – Dinsdag, 8 januari: Dagje Brugge: We stonden op tijd op en gingen om 8u30 richting tante Annie waar haar en mijn nonkel Roger uithaalden. We reden naar Genk, het treinstation waar ik de auto voor de dag parkeerde en we namen daarna tickets voor de trein van 9u richting Brugge, dan zouden we rond half 12 daar aankomen. We kletsen die paar uurtjes op de trein vol en babbelden over vanalles en nog wat. We hadden ook broodjes meegenomen, die we rond 10u30 opaten en zo konden we er toch tegen voor een tijdje. Eens in Brugge aangkomen namen we de bus naar het centrum en we moesten maar en klein stukje lopen tot aan het prachtige Markt plein met zijn mooie en kleurrijke gebouwen. De Markt is ook thuis van het Belfort van Brugge (of ook wel de Halletoren genoemd). Wat een prachtig stadsplein! We liepen hier wat rond en gingen daar in een cafe’tje wat drinken om op mijn mama haar verjaardag te klinken. Mama had een lekker wijntje, ik nam een koffie Baileys, de rest had ook wat fris genomen. We zaten daar een tijdje gezellig te babbelen en besloten om nog eerste een beetje rond te wandelen voordat we besloten waar we gingen eten. Het restaurant wat ik op voorhand in Canada al had opgezocht bleek vandaag gesloten te zijn, dus we gingen kijken wat tijdens ons wandelen tegen kwamen. We liepen hier en daar ook nog wat souvenier winkeltjes binnen en ik sloeg ook weer wat magneten aan de haak voor Ava. Mama kocht nog wat heerlijke chocolade voor Ava om mee te nemen naar Canada. We liepen de Burg op wat ook een stadsplein is met historische gebouwen wat vroeger volledig omwald was met toegangspoorten. We kwamen hier het restaurant "Tompouce" tegen en de menu zag er goed uit, dus we gingen binnen. We werden daar heel vriendelijk onthaalt door het personeel en kregen een tafel aan het raam met zicht op die mooie oude gebouwen. Mama bestelde tomaat crevette, tante Annie had filet puur, nonkel Roger had mosselen natuur met frietjes, Julie had mosselen in lookboter saus met frietjes en ik nam het Noordzee vispannetje. Wat was dat allemaal zo heerlijk en wat een super goede bediening...we hadden een goed restaurant gekozen!

Onze ober was heel vriendelijk en merkte dat we ook Engels spraken en was dus wel wat nieuwsgierig van waar wij vandaan kwamen. Wij deden ons verhaal dat mijn vriendin en ik van Canada waren, maar dat ik Belgische ben die in het jaar 2000 naar Canada verhuisd is en met een Canadees getrouwd ben daar. Hij vond het allemaal erg fascinerend en interessant. Nadat onze buikjes goed gevuld waren gingen we nog een stuk wandelen, nonkel Roger wist de weg en gaf ons toch een tourtje van Brugge met mooie zichten over de kanalen en de mooie romantische Brugse plekjes. De avond begon te vallen en het was ook frisjes, we waren toch alweer een uur of langer aan het wandelen en waren nu wel toe aan iets warms. We gingen daar nog een cafeetje binnen voor een koffietje en om wat uit te rusten. Hierna gingen we terug richting het de Markt waar ik nog wat foto’s nam. We namen daar als dessert ook nog een lekker warme wafel uit de hand bij "Chez Albert"...wat was die lekker, zeg! Het was nu begonnen met regenen en we hadden eigenlijk nog bijna een uur de tijd voordat we de bus moesten nemen voor de trein naar huis te nemen, dus we gingen nog eentje drinken (om het af te leren, hahaha) dichtbij de bus halte zodat we niet meer ver moesten gaan. We namen de bus rond 18u45 en waren nog op tijd aan het trein station om te trein naar Genk te nemen om 19u, dan zouden rond 21u40 in Genk aankomen. We waren op tijd in Genk en rond 22u waren we weer thuis van onze trip. Thuis gekomen skypte ik nog eens met Michael en Ava voordat Ava naar school moest. Het was toch weer fijn om hen even te zien, nu kon ik lekker gaan slapen. Julie en ik waren van plan om de dag erna naar Duitsland te gaan met ons tweetjes zodat mama een rustdagje kon hebben.


Een lekker Belgisch ontbijt bij mijn mama

Shopping in Genk - de lekkerste pralines die er zijn "Leonidas"

Shopping in Maasmechelen Village en Decathlon


Heerlijke kebab en salade bij Aksu in As


Een dagje Brugge, 1 van de mooiste steden in Belgie



























 
Dag 8 – Woensdag, 9 januari: Dagje Duitsland: Voordat we naar Europa vertrokken kwam ik het mooie Burg Eltz tegen (in Duitsland gelegen) op foto’s via Instagram en zag een foto met een dame die naar het kasteel wandelde, zo mooi! Tot mijn grote verbazing was dit prachtige kasteel binnen de 2 uren rijden de bereiken vanaf mijn mama haar thuis, dus dat wilde ik toch heel graag zien en ik wou zo een foto van mezelf al wandelend naar het kasteel...hehe. Julie wou dit ook heel graag zien, dus vandaag was de dag dat we naar Burg Eltz in Wierschem zo een half uurtje van Cochem, waar we misschien zouden stoppen na het bezoek aan Burg Eltz. We vertrokken naar Duitsland na het ontbijt, het was droog en de zon kwam hier en daar nog een beetje uit...dus hopelijk was het ook droog bij het kasteel. We reden voor een groot stuk over de autobahn en ja daar moest ik toch even testen hoe snel mijn autotje kon gaan. Ik reed tot zo een 183km/u en daarna ben ik toch maar wat rustiger gaan rijden. Hier en daar lag er sneeuw in het gras, maar de wegen waar sneeuwvrij. Aha, gelukkig had ik nu die wagen toch met winterbanden in geval het meer moest gaan sneeuwen. We stopten na een uurtje om de benen te strekken en brrr, het voelde toch goed koud aan daar. Er lag daar wat sneeuw en het waaide goed. We reden verder en eens we van de snelweg afwaren reden we echt door vele kleine dorpjes heen en vroeg ik me af of nog wel op het juiste pad waren. Ik volgde de GPS in de auto, dus die bleef aangeven dat we juiste richting uitgingen. En ja hoor een stuk verder zagen we toch aanwijzigingen langs de weg voor Burg Eltz. Moeilijk om je voor te stellen dat daar ergens in dit gebied dat mooie kasteel gelegen is want het was hier toch redelijke vlak. We kwamen op de parking aan en er waren daar nog een paar auto’s, dus we wisten dat we de juiste plaats hadden gevonden. Nu nog uitvissen hoe we dichterbij het kasteel konden geraken. Ik kon geen wandelpad vinden (daar moet er eentje zijn van zo’n 1.2km bij de parking) en toen zag ik en stijle weg naar beneden en die leek naar het kasteel te gaan, maar geen idee of je daar met de auto op mag.

Ik zag daar een bordje staan met “Pendelbus”, dus dat is voor de bus die daar in de zomer de toeristen van de parking naar het kasteel brengt. Dus ik zei tegen Julie, dat ik de "Pendelbus" ging zijn...hahaha. Dus ik ging naar beneden proberen te rijden en zien wat er te zien was, de weg was me wat de stijl af om te voet te doen. We reden een stukje naar beneden en zagen daar een kapelletje waar we bij stopten en WOW, daar kregen we ons eerste zicht op het kasteel...wat een prachtig kasteel en wat een prachtige plek. Echt zo mooi verborgen in de natuur! Na een tijd stapten we terug in de auto en reden we verder naar beneden, daar was niemand te zien en daar was net een plekje om de auto te zetten een stukje voor het kasteel. We liepen op ons gemak naar het kasteel en waren erg onder de indruk van deze plek, zoooo mooi!!! Julie nam wat foto’s van mij al wandelend naar het kasteel zowel met mijn gsm als met mijn camera...geweldig! Ik kon niet geloven dat ik nu ook zo een foto had. Ik nam ook wat foto’s met Julie haar gsm voor haar als ze naar het kasteel wandelde. Dit kasteel is nog steeds bewoond door generaties van dezelfde familie voor 33 generaties voor de laatste 850 jaar. Dit kasteel is gesloten in de winter, maar je kan tot aan de poort wandelen. Het kasteel is open voor het publiek vanaf april tot november, maar het zal dan ook wel een stuk drukker zijn. We liepen hier nog wat rond en namen heel wat foto’s voordat we weer terug naar boven reden. We hadden echt genoten van dit bezoekje en tot nu toe 1 van de hoogtepunten van de trip! Hierna reden we verder naar het stadje Cochem wat ook heel mooi en gezellig is. We vonden daar parking en liepen daar even rond. De meeste restaurants zien nu gesloten want ze hebben hier precies overal vakantie in de maand januari. We vonden een restaurant waar we een warme wafel en warme chocolade melk dronken. Heerlijk op zo een frisse dag en het was nog goedkoop ook. Na onze snack liepen we nog wat door het dorp heen en kwamen we daar aan een bakkerij terecht waar we nog een broodje uithaalden om op te eten terwijl over de brug slenterden. Mmm, zo lekker! Ik had een granen brood gekocht om mee te nemen naar mama, die Duitsers maken lekker brood.

We wilden na onze wandeling door Cochem nog naar Aken rijden, dus we vertrokken niet te laat uit Cochem want ik moest daar weer door al die dorpjes heen en wou daar toch door zijn voordat het volledig donker zou worden. Onderweg in die kleine dorpjes kwamen we ook weer gebieden tegen met sneeuw, toch wel mooi om te zien...maar gelukkig hier ook niets op de weg te zien van sneeuw. We waren net op tijd op de snelwag want het werd al vlug weer donker. Eens in Aken was het nogal druk en moeilijk om iets te vinden. We konden geen parking vinden en ook geen plekje vinden om iets te drinken/eten. Na enkele rondjes en geen parking te vinden zei mijn vriendin om gewoon terug richting Belgie te gaan en we zouden daar wel wat vinden om avond te eten. Omdat we niets beters vonden zijn we bij het "D’Oeleind Taverne" gaan eten, hier zou mama zaterdag haar feestje houden met de familie voor lunch. Dus we kregen nu toch al een voorproefje dan. Ze hadden onze lekkere Lindemans Kriek die we onmiddellijk bestelden, Julie nam een steak en ik nam varkenshaasje met champignonnesaus. Dit kwam met kroketten en een lekker slaatje. Mijn gerecht was heel lekker, maar veel te veel. Julie vond het haar ook wel lekker, maar het vlees was toch wat taai naar haar zin. We waren tegen 20u weer bij mama en ze was blij om ons weer te zien. We deden het nog lekker rustig aan de rest van de avond.



Een dagje Duitsland: Burg Eltz en Cochem






 




















 
Dag 9 – Donderdag, 10 januari 2019: Een dagje Luxemburg: Mama ging vandaag weer met ons mee en omdat het weer nog degelijk was moesten we er van profiteren. We gingen naar Vianden in Luxembourg, een mooi dorpje met een kasteel aan de oever van de Our rivier. We hadden een lekker ontbijt zoals we elke morgen hadden en nadat we de afwas gedaan hadden vertrokken we rond 9u30 richting Vianden. Het zou een 2 uurtjes rijden zijn en zouden dan onderweg wel stoppen als het nodig was en zouden dan rond de middag daar aankomen. We vertrokken in Belgie, een tijdje later waren we in Nederland en dan weer even later terug in Belgie om zo Duitsland in te rijden waarna we uiteindelijk in Luxemburg aan kwamen...hahaha. We deden 4 landen op 1 day, Wow...alleen in Europa is dat mogelijk, hihi. Voordat we in Vianden aankwamen stopten we aan een klein plekje met een uitzicht in "Bivels" waar je zicht hebt op het dorpje beneden aan de rivier. Aan de andere kant van de rivier ligt Duitsland en aan deze kant is het Luxemburg. We reden hierna verder naar Vianden wat niet ver meer was. We vonden daar een parkeer plaats langs de rivier en liepen een stukje langs het water op en genoten van de zichten vanop de brug met zicht op het Kasteel van Vianden. We liepen daar de Grand Rue in om een plekje te zoeken om te lunchen want de plek die ik op voorhand op Google had gevonden voordat we op vakantie gingen was niet open en dat stond niet vermeld bij Google maar zag het achteraf op de website van het restaurant dat ze op jaarlijks verlof waren. Achja, jammer maar we zullen wel wat vinden. Hier in Vianden ook weer zoals in Cochem, niet al te veel open precies omdat dit een plek is wat vooral van toerisme leeft denk ik. We liepen een stuk van de straat op en neer en besloten om bij "Cafe Du Pont" binnen te gaan, we werden daar heel vriendelijk ontvangen in het Engels want ze hoorde Julie en ik Engels spreken.

We kregen een plekje aan het raam en als we bestelden merkte die dame ook dat we Nederlands spraken omdat mijn mama en ik nu met elkaar aan het praten waren. Deze dame die ons bediende was afkomstig uit Nederland, dus sprak ook vloeiend Nederlands, ze sprak ook heel goed Engels en we merkten dat ze bij de volgende tafel ook in het Duits bezig was. Geweldig dat ze hier zoveel talen kennen. Ze zei dat januari meestal heel rustig is net na de feestdagen, rond de Kerstperiode is het daar erg druk en de meeste nemen dan verlof in januari voordat het Krokus verlof er weer aankomt eind februari. We vertelde die dame dat wij van Canada waren, maar dat ik opgegroeid was in Belgie en zovele jaaren geleden naar Canada verhuisd ben en nu op bezoek was voor mijn mama haar 80ste verjaardag. Ze vond het geweldig en we kletsen nog eventjes verder met haar. Mama nam een hamburg en Julie en ik namen een lekker schnitzel, we kregen er een slaatje bij en een kommetje met frietjes voor ons drie. Het was heel lekker en erg gezellig, de eigenaar bracht de hamburger voor de “jonge dame” zei hij, hahaha...dat vond mijn mama helemaal niet erg. Hij kletse ook nog even met ons en daarna kwamen onze schnitzels eraan...jeetje die waren groot en heel lekker! We hebben hier een tijdje gezeten en namen nog een dessert wat we deelden met een tasje koffie voordat we weer verder gingen.

We reden hierna verder naar het kasteel om te zien of daar wat te zien was. We stopten onderweg nog langs de weg hier en daar met prachtige zichten op Vianden en het kasteel. Eens bij het kasteel aangekomen, liepen Julie en ik een stukje naar de ingang omdat mama nu toch wel wat moe was en niet mee wou. Ze bleef in de auto zitten, het kasteel was wel open maar daar moest voor betaald worden en we besloten om dat nu niet te doen. Op de terug weg naar beneden stopten we nog bij een souvenir winkeltje wat open was. Daar kochten we nog een paar prullen en vooral niet vergeten weer een magneet voor mee naar huis te nemen. Onder aan de rivier stopten we ook nog even aan de andere kant van het water omdat ik daar nog een paar foto’s wou maken van die kant van de rivier. Toch ook zo mooi hier, dat was weer genieten! We wilden toch graag op tijd vertrekken zodat we de autostrade zouden bereiken voordat het donker werd. Want op al die kleine wegen door een deel dorpen heen is niet veel straat verlichting. We haalden net voor het donker de autostrade en hadden een goede rit naar huis. We aten ’s avonds nog iets licht en deden het rustig aan. Ik skypte nog met Michael en Ava voordat ik ging slapen, het was weer fijn om hen te zien.


Bezoekje Vianden in Luxemburg





 
















Foto's zijn Copyright by Ann Badjura tenzij anders aangegeven!
Je kan me contacteren via email als je mijn foto's wil gebruiken of kopen.  DANK BIJ VOORBAAT!


No comments: