Sunday, July 31, 2011

Our trip to the Oregon Coast, USA...Part 1

Since most people that visit my blog are Belgian or Dutch I have decided to continue my blog in Dutch only for now. If anybody has any questions or a comment, please feel free to CONTACT ME!

All images are Copyright by Ann Badjura unless otherwise stated, please contact me first if you wish to use any of my photos or if you wish to purchase any of my photos! Thanks in advance!

Sinds de meeste mensen die mijn blog bezoeken Belgisch of Nederlands zijn heb ik besloten om enkel in het Nederlands verder te gaan. Ik ben dit blog vooral begonnen zodat mijn familie en vrienden in Belgie (van waar ik afkomstig ben) mijn leventje in Vancouver, Canada een beetje kunnen volgen. Deze blog is ook open voor iedereen die geinteresseerd is natuurlijk. Als er enige vragen zijn of commentaar is, laat dan een berichtje na in mijn GASTENBOEK of E-MAIL ME!

Alle foto's zijn Copyright by Ann Badjura tenzij anders vermeld, aub contacteer mij eerst voordat je mijn foto's wil gebruiken of als je geinteresseerd bent om foto's te kopen! Alvast bedankt!

~AUB klik op de foto's om een grotere versie ervan te zien!

Een mooi zichtpunt in Nehalem, Oregon, USA!

Hier ben ik dan eindelijk weer eens met wat nieuws. De komende postings zullen vooral gaan over onze trip naar Oregon in Amerika. Wij zijn van 13 juli tot 21 juli naar Oregon geweest in de USA. De eerste 3 dagen verbleven we aan de Oregon Coast in een plaatsje wat Nehalem noemt. Nehalem was zo'n 560km rijden vanuit Vancouver en we hebben er de hele dag voor uitgenomen zodat we ons niet moesten haasten. In Nehalem hadden we een huis gehuurd en van hieruit gingen we dan de omgeving bezoeken. Na die 3 dagen zijn we verder gereden naar Depoe Bay, een ander stadje wat zo'n 135km ten zuiden van Nehalem gelegen is. Daar verbleven we ook in een huis voor 3 dagen om daar dan ook de omgeving te bezoeken. De laatste 2 dagen verbleven we in de buurt van Portland ook nog in Oregon. Portland is 1 van de grotere steden in Oregon, van hieruit wilden we naar de Multnomah Falls en natuurlijk wat shoppen want in Oregon betaal je geen taxen. Hier beneden zie je een kaart van Google met onze volledige route:

Onze route die we gedaan hebben - ©Google Maps!

Dag 1: De rit van Vancouver (Canada) naar Nehalem, Oregon (USA): We stonden rond half 6 - 6u op zodat we op tijd konden vertrekken want het kan al eens druk worden aan de grens van Canada naar Amerika. Ava werd rond 6u20 wakker en dat kwam goed uit want wij waren klaar met alles, enkel nog ontbijt en Michael kon dan alles in de auto zetten. Rond 7u waren we met alles klaar en we vertrokken net ietsje na 7u richting de grens van Amerika. We waren daar rond 7u30 en er was al een rij auto's voor ons, dus we zouden toch wel eventjes moeten wachten. Zo'n 15 minuten later kwamen we aan het loket waar de Amerikaanse grens officier onze paspoorten bekijken en ze vragen dan wat je reden in om naar Amerika te komen, waar je naartoe gaat, hoe lang je gaat blijven enzovoort. Toen vroeg die meneer wat wij Amerika in zouden brengen en ik zei dat we wat voeding mee hadden voor Ava en voor ons om sandwichen te maken. Hij vroeg of we ook tomaten bij hadden en we zeiden ja.

Blijkbaar mag je geen tomaten invoeren naar Amerika, dat is een nieuwe wet sinds vorig jaar. Dus wij moesten naar binnen gaan en even bij de "agriculture desk" langs gaan. Daar was een meneer die ons verder hielp. We moesten een papiertje invullen en aangeven wat andere voeding we meehadden en ze gingen dan eventjes naar de auto kijken om alles te controleren. Ik had aan die man gezegd waar onze etenswaren zich bevonden en na 2 minuutjes stond hij alweer binnen om te zeggen dat alles in orde was en we verder mochten gaan. Het was ondertussen 8u10 als we aan de grens vertrokken. We reden richting Seattle waar we gingen stoppen bij Top Pot Dougnuts voor koffie en een donut. We waren rond 10u30 bij Top Pot Doughnut met dank aan onze GPS, want anders hadden het nooit gevonden. We hebben daar een lekkere donut gegeten (een gevulde donut met vanille pudding) en een koffietje gedronken. Daarna was het weer tijd om te vertrekken.

Wat foto's onderweg naar Top Pot Doughnuts in Seattle, USA

Nadat we Seattle verlieten zijn we nog gestopt in Lacey bij een grote Walmart om daar al wat eten en dergelijke te kopen voor onze trip. Dit is de laatste hele grote winkel die we zullen tegenkomen totdat we in Nehalem zijn. En tegen dat we in Nehalem zijn hebben we waarschijnlijk geen zin meer om nog grote inkopes te doen. Enkel de melk en boter enzo wilden we daar kopen, de rest kochten we bij de Walmart. We hebben daar in de buurt van die Walmart ook wat lunch gegeten en waren weer onderweg richting Nehalem. We namen de afslag in Olympia in plaats van de I5 te blijven tot in Longview en zo naar de kust te rijden. Op die manier hadden we een mooi rondje en deze weg hebben voorheen nog nooit gereden. Zo reden we ook wat meer langs de kust en hadden we mooie zichten onderweg. Eens in Oregon zijn we nog even gestopt bij de Outlet Mall in Seaside waar ik al 2 paar schoenen kocht voor een totaal van $100 USD (70 euro). Een paar mooie puma schoenen die ik al lang wilde, maar zo'n paar alleen al kosten $120 CAD (87 euro) in Canada. Dus dat was een koopje voor 35 euro. Het 2de paar was een paar mooie Adidas loop schoenen ook voor 35 euro. Ik was blij dat ik die schoenen zo vlug al gevonden had. Michael had wat mooie shirts gevonden bij de Nike winkel.

Ava heeft het de hele rit goed gedaan met 2 slaapjes tijdens de reis en genoeg bewegen onderweg want we stopten toch elk anderhalf uur tot 2 uren om de benen de strekken en om met haar wat te wandelen. Na het shoppen in Seaside zijn we doorgereden naar onze verblijfplaats waar we rond 16u30 aankwamen. We verbleven in het mooie Bayshore Beach House, een huis wat we gehuurd hadden voor de komende 3 nachten. We waren erg onder de indruk met dit huis, allemaal gelijkvloers met een volledige keuken, 3 slaapkamers, 2 badkamers, in andere woorden alles erop en eraan. Het was erg rustig gelegen en niet ver rijden van alle mooie bezienswaardigheden. Nadat we alles hadden uitgeladen, wat hadden gegeten en Ava wat hebben laten rondkruipen zijn we gaan wandelen in de straat waar we verbleven. Het was maar een paar minuten wandelen tot aan Nehalem Bay. We wilden het rustig houden voor die avond, de dag erop konden we de beginnen aan de bezienswaardigheden en dergelijke.

Zicht op Nehalem Bay, Oregon, USA

Dag 2: Nehalem en omliggende streek bezoeken: We hadden die nacht lekker geslapen en Ava heeft ook de hele nacht door geslapen en wa som 7u30 wakker. We hebben het 's morgens rustig aan gedaan want het was erg bewolkt en het regende ook. Normaal waren we van plan om noordwaarts te rijden richting Cannon Beach (zo'n half uurtje rijden) en we zouden onderweg dan wel stoppen aan de plekjes die we tegen kwamen en die ons de moeite leken. Maar sinds het regende besloten we om zuidwaarts te rijden richting Tillamook (zo'n 40 minuten rijden). In Tillamook hebben ze wat grotere winkels, dus daar konden we ons dan wel eventjes mee bezig houden tot dat het weer wat zou beteren. We zijn bij Fred Meyer gaan winkelen, daar hebben ze alles van voeding tot kleding tot electronische zaken. Ik heb daar een mooie handtas gekocht, die was op reclame (50% korting). Daarna zijn we bij Safeway nog wat inkopes gaan doen voor melk, boter, vers fruit en wat groenten.

Tegen de middag waren we terug in het huis waar we verbleven om wat te eten. In de latere namiddag was het dan eindelijk droog en zijn we vertrokken richting Cannon Beach. We waren nog geen 2 minuten onderweg of Ava was in slaap gevallen voor haar namiddag slaapje. Dus we besloten om alleen maar aan de zichtpunten te stoppen langs de weg om wat foto's te nemen zodat Ava kon slapen. We zouden dan wel op het strand gaan wandelen als Ava wakker werd. Onze eerste stop was maar een 5 minuutjes van het huis waar we verbleven en dat was een zichtpunt vanuit Oswald West State Park met zicht op Nehalem Bay en een mooi strand. Daarna reden we verder naar het noorden waar we net buiten Oswald West State Park een kort straatje zagen wat ons recht naar een strand zou brengen. Dus daar zijn we dan ingereden en op het einde geparkeerd. Een goede 10 stappen verder was je op het strand. Michael ging eerst even kijken omdat Ava nog sliep en ik ben daarna ook even geweest om wat foto's te nemen. Hierna zijn we verder gereden en zijn we nog gestopt bij Arcadia Beach met een mooi zicht op een zandstrand, wat verderop was er nog een zichtpunt waar je Arcadia Beach van hogerop kon zien.

Daarna zijn we doorgereden naar Cannon Beach want tegen dan had Ava een goed uur geslapen. We vonden een mooie plek tussen Cannon Beach en Ecola State Park om te gaan wandelen. Ava was ondertussen wakker geworden, dus wij waren klaar voor een stevige wandeling op het strand. Dit was een groot strand met prachtige zichten op Haystack Rock, een grote rots in het water bij Cannon Beach. Het waaide erg hard, maar dat voelt wel goed. We hadden voor Ava een deken rond haar hoofd gedaan, want we zouden niet graag hebben dat ze een oorontsteking zou krijgen ofzo. We hebben hier een goed uur gewandeld en we waren heerlijk uitgewaait. De zon wou af en toe toch eens komen piepen. Daarna zijn we wat gaan eten en voor dat we terug naar het huis reden zijn we nog even gestopt bij dat strand net buiten Oswald West State Park. Hier heeft Ava dan wat in het zand kunnen spelen en dat vond ze wel super! Tegen die tijd was het 19u30 en was het toch stilletjes tijd om terug naar het huis te gaan. We gaven Ava een bad, haar flesje en daarna was het slaaptijd voor haar. Wij hebben nog even rustig op de zetel gehangen en wat TV gekeken en daarna gingen wij ook slapen.