Monday, June 10, 2024

Onze avonturen van mei 2024



Onze avonturen van mei 2024!
 
~Je kan op de foto's klikken om een grotere versie te zien!


Het noorderlicht vanuit onze tuin bij Vancouver, BC, Canada





AANDACHT!!  Ik krijg soms berichtjes in de "comments" onder mijn blog posts met vragen erin.  Dikwijls zijn deze anoniem waardoor ik die persoon niet kan contacteren of een reactie naar hun kan sturen.  Dus als je enige vragen hebt, laat je naam of email adres achter.  Doe je dat liever niet, dan neem even contact op met mij via de "CONTACT" knop boven op de pagina.   DANK BIJ VOORBAAT!


Ik hoop dat alles nog steeds goed gaat met jullie?  Natuurlijk wil ik  telkens iedereen bedanken die hier regelmatig eens komt kijken en/of een leuk berichtje nalaat...dat stel ik erg op prijs en is altijd fijn om te lezen! Ik hoop dat jullie nog steeds meelezen en een beetje genieten van de verhalen en foto's. 


Mei begon met zonnig weer en zo'n 16-17 graden, dus we mogen niet klagen.  Ik had met Julie afgesproken, ze kwam naar ons thuis toe en dan zouden we samen naar Granville Island gaan.  Daar zijn we al een hele tijd niet meer geweest, dus dat leek ons gezellig op deze zonnige dag.  Beetje aan het water wandelen, op de publieke overdekte markt slenteren en wat lunchen. Het verkeer naar Vancouver was niet slecht, want tegenwoordig is het bijna altijd druk op de snelweg en ga ik liever niet die richting uit.  We waren op een goed half uurtje bij Granville Island, dat is goed te doen en ik vond daar ook nog een goede parkeerplaats dicht bij de overdekte markt.  Eerst wandelden we een stukje langs het water met mooie zichten op de haven, de stad en de bergen.  Altijd mooi om hier rond te wandelen.  Daarna gingen we de overdekte markt binnen waar je vele verschillende kraampjes kan vinden van bakkers, slachters, delicatessen, vis, groenten en fruit, bloemen, chocolade, noem maar op.  Er zijn ook kraampjes met lokaal gemaakte dingen waaronder ook voeding, kleding, handtassen en dergelijke.  Verder zijn er ook vele eettentjes, zowel binnen op de markt als ook verschillende restaurants rondom de overdekte markt. Ik kocht wat fruit en verder was er niets wat ik nodig had. Julie kocht ook wat fruit en groenten voordat we ons gingen bedenken waar we gingen lunchen.  Julie stelde het Mexicaanse restaurant "Alimentaria Mexicana" voor om te lunchen.  We reden daar voorbij toen we op Granville Island aankwamen en dat leek haar wel een interessante plaats om te gaan lunchen.

Ik denk niet dat ik ooit al eens naar een Mexicaans restaurant geweest ben, dus laat ons dat eens proberen.  Ik nam de "Chicken Adobo Taco's" (rode adobo geroosterde kip, groene salsa en feta op maistortilla's), want ik was niet zeker wat de rest voorstelde. Julie bestelde "Halloumi & Grilled Cactus" (dit was verkoolde tomatillo salsa verde, gepekelde rode ui, avocado en koriander geserveerd met maistortilla's) en "Chorizo Verde" (dit was gegrilde groene chorizo worst met gebakken bonen en feta).  Als dessert bestelden we de "House Made Churros" (drie gefrituurde churros omhuld met kaneel en suiker, dulce de leche en passievrucht gelato) wat we deelden.  De taco's waren oké, maar niet om naar huis te schrijven omdat ze nogal flauw waren en over het algemeen weinig smaak hadden.  Julie gaf mij een beetje van haar Chorizo Verde en dat was heel lekker, als we nog eens komen weet ik wat te bestellen!  Het dessert was overheerlijk en voldoende voor ons twee.  Na onze lunch liepen we nog een stukje buiten de markt om naar mijn auto voordat we weer naar huis gingen.  Het was een gezellig dagje en hopelijk kunnen we dat binnenkort weer eens doen.

Ava kwam die dag thuis van school met een stukje appeltaart die ze zelf gemaakt had met haar vriendinnetje.  Ze was de dag ervoor na school bij haar vriendin deze taart gaan bakken, want dat was een opdracht voor de Franse les.  Ze moesten de stappen van het recept in het Frans doen (en een video van maken) en dan op school presenteren.  De mama van haar vriendin had een paar stukjes taart meegegeven zodat wij ook konden proeven.  Wat was dat lekker en niet direct de traditionele appeltaart met die vettige en schilferachtige deeg die ze hier altijd maken.  Dit was meer een koekjesdeeg met appelen ertussen en dan bedekt met een mengsel van suiker, bloem en boter.  Ik had het recept aan de mama van haar vriendin gevraagd, want die taart wil ik zelf weleens bakken. In het weekend was er een grote buurt garage sale, dus we gingen eens kijken en namen de honden mee zodat zij ook een wandeling zouden hebben. We kwamen ook bij Lynn langs en zagen dat Scout daar was. Scout en Sadie speelden dan even bij Lynn in de tuin voordat we weer verder gingen.  We zagen van alles, maar kopen doen we niet want we hebben zelf te veel rommel thuis die we willen verkopen, haha.  Ik had die lekkere appeltaart in het weekend gemaakt en dat was ook heel goed gelukt.  Weer een receptje voor iets wat ik zeker nog eens zal maken!
 

Bezoekje aan Granville Island in Vancouver, BC



















 








 De appeltaart die Ava gebakken had met haar vriendin

De appeltaart die ik zelf gebakken had

Scout en Sadie in Lynn's tuin als ze even pauseerden tijdens het spelen


Een bijhorend videotje



Het weekend was weer voorbij voordat we het wisten. Na het weekend was Ava weer naar school, Michael en ik deden wat schoonmaak in het huis en we gingen met de hondjes bij Robert Burnaby Park wandelen. Dit park is maar 2.5km van ons thuis en daar is het altijd heerlijk om te wandelen in de bossen.  Sadie kon dan zonder leiband rond lopen en snuffelen naar hartelust.  Ze blijft altijd wel redelijk dichtbij ons en als ik haar roep dan komt ze ook wel vlug genoeg terug naar ons toe.  Ik laat ook soms nog een lange dunne leiband aan in geval dat ze niet direct wil luisteren. Ik heb een fluitje mee en daar luistert ze redelijk goed naar, want ze weet dat ze dan wat extra lekkers krijgt.  We hebben hier een rondje van 2km gedaan en daarna zijn we moe (vooral ik) en voldaan naar huis gegaan.  Het was een mooie wandeling en we kwamen ook wat hondjes tegen, dus Sadie was helemaal happy.  Tiny blaft altijd maar wat af als ze andere honden zien, dus die blijft altijd aan de leiband.  We waren hier dichtbij nog naar een winkel geweest waar ze vanalles verkopen wat afgeprijsd is, dus daar gingen we wat rondneuzen. Ik vond er een jas (meer voor de winter) voor $23.99 (iets van een 16 euro).  We kochten nog een paar andere spullen voordat we weer naar huis gingen.

Ik had die week ook weer met Julie afgesproken en als het verkeer redelijk goed was gingen we richting Kitsilano Beach voor een wandeling langs het strand en lunch. Ik parkeerde langs de weg op Cornwall Street bij de Kitsilano Pool waar je nog gratis kan parkeren en daar is een groot gras park, het zwembad en openbare toiletten.  Van hier wandelden we langs het zwembad door en zo langs het pad naar het strand.  Het was laagtij en de zee was redelijk ver weg, ik kon niet tot aan de zee geraken want er waren te veel diepe plassen op het strand.  De zichten waren evenzeer erg mooi en het was aangenaam met zo'n 20 graden. Als we hier een goed uur hadden rondgeslenterd zijn we op zoek gegaan naar een restaurant.  Net aan de overkant van het strand waren 2 restaurants, een lokaal restaurantje en een Thais restaurant.  We kozen voor het lokale restaurant wat dan ook "LOCAL Public Eatery" heette want dat zag er daar wel gezellig uit.

Omdat het aangenaam warm was gingen we op het terras zitten en we konden daar aan de overkant het park en strand zien. Ik bestelde de "kruidige knoflook edamame" met gerookte soja, knoflook, gember en chilisaus alsook een portie volledig geladen knapperige aardappelen met Parmezaanse kaas en mierikswortel aioli, spek, jalapeños en geschaafde grana padano (een soort Italiaanse kaas).  Julie bestelde de "kruidige kip quesadilla" met zwarte bonen, jack + cheddarkaas, gepekelde jalapeños met chipotle saus om te dippen.  Beide maaltijden kwamen er redelijk vlug aan en het was heel lekker, het had ons goed gesmaakt.  Daarna wandelden we terug naar de auto en gingen we naar huis. Het was weer een gezellig dagje en we hebben ervan genoten. De dag erna werd het weer een stukje warmer en hadden we zo een 25 graden, het voelde aan als zomer.  We zijn dan 's morgens en 's avonds met de hondjes gaan wandelen als het wat koeler was.  Het zou nog zo warm blijven tot zondag en daarna gaat het wat afkoelen.



Bezoekje met de hondjes aan Robert Burnaby Park bij Vancouver




Nieuwe (winter) jas voor mij

Bezoekje aan Kitsilano Beach in Vancouver












Gezellig eten bij Local Public Eatery in Kitsilano, Vancouver




Zichten vanaf het restaurant (wel ingezoomed) en op weg naar de auto




Eindelijk wat zomerse temperaturen

Bloemetjes in onze tuin

Een bijhorend videotje



Op vrijdag 10 mei hoorden we veel over de mogelijkheid dat het noorderlicht te zien over vele delen van Canada. Dus er zou ook een grote kans zijn dat we het hier in Vancouver en omstreken ook zouden kunnen zien, zelfs nog een stuk zuiderlijker dan ons en dat met al de lichtpollutie. Er was een grote geomagnetische storm geweest en daardoor zou het op vele plaatsen te zien zijn over de hele wereld.  Ik had overdag al foto's voorbij zien komen vanuit Europa, daar was het in België en Nederland ook te zien en zelfs tot in Italië van wat ik zag bij sommige van mijn vrienden op Facebook.  Nu maar hopen dat het bij ons ook de moeite waard zou zijn!  De Aurora app gaf aan dat er hoge activiteit mogelijk was, dus rond 22u (als het al redelijk donker was) ging ik eens buiten piepen.  Ik had mijn camera al op statief staan, telefoon bij de hand...ik was klaar om in actie te schieten. Er was toen niets te zien, ik ben 10 minuten buiten gebleven en behalve een mooie dunne maan was er niets te zien. Daar heb ik dan maar een paar foto's van genomen.  Rond 23u lieten we de honden nog voor een laatste keer uit voor het slapengaan.  Michael ging eerst met Sadie naar buiten en toen hij terug binnen kwam om Tiny uit te laten vertelde hij mij dat het noorderlicht te zien was en ik rap rap naar buiten moest gaan.  Ik dacht dat hij aan het grappen was en hij zei "nee, ik kan het zo zien...ga maar vlug naar buiten voordat het voorbij is". Mijn camera stond al paraat op statief in de keuken en ik had ook mijn telefoon bij de hand en ging gewapend naar buiten en dat in mijn pyjama, haha!

Jee, je kon het echt goed zien met het blote oog en het ging van groen naar rozig en paars en het was niet enkel in het noorden te zien.  Het was echt overal rondom ons en zelfs boven ons, geweldig!  Wow, ik denk niet dat we het ooit zo helder hebben meegemaakt en de andere keren heb ik het dikwijls gemist omdat ik al lag te slapen, haha!  Ik heb meestal geen zin om midden in de nacht nog ergens naartoe te gaan.  Ik had wat foto's met de telefoon genomen en een paar videos, maar die waren niet zo geweldig.  Met de DSLR camera op het statief heb ik natuurlijk ook wat foto's genomen met trage sluitertijd en zo kwamen de kleuren wel erg fel tevoorschijn.  Hier heb ik toch een goede 15-20 minuten van genoten.  Ava was ook wakker geworden en met ons 3 stonden we een tijdje in de tuin naar de hemel te staren. Prachtig om te zien, vooral omdat we nergens heen moesten! Daarna zijn we toch maar naar bed gegaan, want het was ondertussen bijna half 12. Ik denk dat ik wel half de nacht buiten had kunnen staan, haha.  Morgen zou er opnieuw kans zijn, dus ik ga zeker opletten of we het weer kunnen zien rond 23u.

De dag erna waren we eerst met de hondjes gaan wandelen en daarna gingen we naar de lokale shopping omdat Ava graag wat nieuwe zomerbroeken wou kopen en ook een nieuwe pyjama. We vonden 2 mooie losse broeken voor haar en een leuke zomerse pyjama.  We zijn in de namiddag met de hondjes naar het hondenpark geweest waar Scout ook naartoe kwam zodat Sadie met haar kon spelen.  Wat hadden ze weer veel plezier.  Tijdens het wandelen zag ik nog wat mooie Lelietjes van Dale wat hier Lily of the Valley heet...ze ruiken zo lekker.  Die avond hebben we weer even naar de lucht staan te staren in onze tuin, maar er was vanavond niets te zien. Misschien wel als je ver genoeg weg was van de stad op een hele donkere plek, maar niets vanuit de tuin deze keer.  Op zondag was het Moederdag, ik had een grote bos bloemen laten leveren bij mama thuis in België en daar was ze heel blij mee.  Ik had van Ava een mooie zelfgemaakte kaart gekregen en ze hadden mij een lekkere bagel voor ontbijt klaargemaakt.  Verder hebben we die dag niet veel meer gedaan en zijn we nog een paar keer gaan wandelen.



Screen shot van de Aurora voorspellingen in onze buurt


De mooie maan die stond te pronken voor de Aurora

Prachtige Aurora Borealis vanuit onze tuin (met telefoon genomen)









Een paar bijhorende videotjes (met telefoon genomen)






We begonnen weer een nieuwe week, we ruimden wat op en deden wat huishoudelijk werk.  Op woensdag was het mijn verjaardag, ik wilde geen cadeaus want ik weet niet meer wat te vragen en we hebben zoveel rommel in huis.  Dus ik ging liever ergens heen samen met Michael en de hondjes.  We gingen naar Barnet Marine Park hier in de buurt, altijd mooi om te wandelen en ook fijn voor de honden want daar mogen ze voor een groot deel zonder leiband rond rennen. Het was zonnig en we hebben hier een stuk gewandeld en we hebben ook een tijdje op een bankje gezeten voordat we weer een stukje gingen wandelen.  We lieten Sadie ook los rennen waar dat mocht en ze had zoveel plezier om andere honden te groeten en dan even te spelen voor ze weer verder kwam met ons.  Tiny bleef aan de leiband want ik denk dat we haar nooit meer te pakken zouden krijgen als ze achter een andere hond aanging of dergelijke. De zichten waren mooi en het was er niet druk.  We hebben hier bijna 2 uren doorgebracht met de nodige zit pauzes hier en daar op een bankje voordat we weer naar huis gingen. We wilden eerst wat eten gaan uithalen, maar hebben dan beslist om thuis wat te eten.  Michael ging die avond hamburgers bakken op de barbecue voor ons en dat is ook altijd lekker.

Ava haar verjaardag was op zaterdag en op maandag was het "Victoria Day", een betaalde feestdag (en ook een dag vrij van school).  De scholen in onze omgeving hadden daar nog een extra pedagogische studiedag bij gedaan en hebben op dinsdag ook vrij, dus Ava had een extra lang weekend.  Ze gaat dan op die dinsdag met een paar vriendinnetjes naar een overdekt trampolinepark hier in de buurt voor haar verjaardag.   Ik had voor Ava een petit beurre koek gemaakt met "creme au beurre", dat is haar favoriete taart/koek. Op haar verjaardag zelf hebben we niet zoveel gedaan, ze wilde graag naar een boekwinkel om een nieuw boek te kopen.  Dus dat deden we graag genoeg, we gingen naar een lokaal groot shoppingcenter waar ze een ook een grote boekenwinkel hebben.  Ze vond daar het boek wat ze graag wou hebben en dat kreeg ze van ons natuurlijk voor haar verjaardag. Zondag en maandag hebben we niet veel meer gedaan, met de hondjes gaan wandelen, wat huishoudelijk werk, wat koken en dergelijke.  Dinsdag ging ik met Ava naar Extreme Airpark en een paar vriendinnetjes van haar kwamen ook omdat dit voor haar verjaardag was.  Op dinsdag kan je voor $25 CAD per persoon (ongeveer 17 euro) onbeperkt springen in het trampolinepark. De prijs voor 1 uur is bijna hetzelfde, dus als ze langer willen springen is dat zeker de moeite waard.  Ze bleven er uiteindelijk iets langer dan 2 uur en toen hadden ze wel genoeg.  We gingen daarna naar Papa John's voor pizza en ik had ook cupcakes mee als dessert. Wat hebben ze het gezellig gehad en Ava had ook wat leuke cadeautjes gekregen. Het was in elk geval een geslaagd feestje!

We zitten ondertussen met heel wat regenachtige dagen, het lijkt wel meer op herfst dan aankomende zomer...dus we zijn er niet meer op uit gegaan en enkel gaan wandelen met de honden in de regen, tussen de regenbuien door en op wat droge dagen hier en daar.  Ava was nog uitgenodigd op een verjaardagsfeestje bij een vriendin en we waren in het weekend dan een cadeautje gaan kopen.  Ze zei ook dat ze een paar zakjes snoep mee moest nemen want ze gingen een "snoep salade" maken.  Dus een kom vol met verschillende snoepjes door elkaar, haha.  Ze gingen het dan ook filmen als ze 1 voor 1 hun snoepzakje in een kom ledigen, de jeugd van tegenwoordig!  Ze kwam na het feestje met een zakje snoep salade naar huis, want ze hadden zoveel over. We waren nog bij Costco (groot warenhuis) gaan winkelen en daar hadden ze een leuke set honden speeltjes voor een spotprijs.  Het was een "Kong" assortiment van 4 speeltjes en het was maar $5.97 (4 euro)...dat konden we niet laten liggen!  Sadie was er heel blij mee en speelt er graag mee.  Ik heb 2 speeltjes aan de kant gelegd voor een andere keer.  Onze buurman had ons een tijd terug een stuk Sockeye zalm gegeven (diepgevroren) die hij op Haida Gwaii zelf gevangen had.  Die heb ik toen in direct in onze diepvries verder bewaard en die ging ik nu eindelijk eens op de grill bakken.  Wat was dat heerlijke zalm, dan wil je bijna geen zalm meer van de gewone winkel. Op de laatste dag van mei was er weer kans op het noorderlicht bij ons, maar jammer genoeg werd het erg bewolkt en was er niets te zien. Wat ben ik blij dat ik dat spektakel eerder in mei niet gemist heb!  En zo komen we weer op aan het einde van de maand met heel wat regen, hopelijk beter weer in juni! 



Beautiful Barnet Marine Park near Vancouver

















Sadie en Tiny, wat kunnen ze toch lief kijken

Hamburgers op de barbecue voor mijn verjaardag

Verjaardagskoek met creme au beurre voor Ava

Soms liggen ze op hetzelfde bed 💗

Ava (in het rood) en haar vriendinnetjes bij Extreme Airpark


De snoep salade die ze hadden gemaakt 😆😆

Sadie was heel blij met haar nieuwe speeltjes!

Nieuwe speeltjes voor Sadie

Heerlijke Sockeye zalm van Haida Gwaii gevangen door onze buur

Aurora voorspelling voor 31 mei, maar het was te bewolk! 😪😥

Een paar bijhorende videotjes










Foto's zijn Copyright by Ann Badjura tenzij anders aangegeven! Je kan me contacteren via email als je mijn foto's wil gebruiken.  DANK BIJ VOORBAAT!
 
 
 


No comments: